Beautiful Nerdy <body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/plusone.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d3773244011002835472\x26blogName\x3dA+Tale.Story.Fact.Fiction.\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttp://newnurul.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3den_GB\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://newnurul.blogspot.com/\x26vt\x3d-1011411931413868314', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>
NHAMIZAHJ
Muse
InstaG
Way Out
Credits
+ follow Dashboard
ALLAH LEBIH SAYANG PADA MU....
Friday, 6 July 201219:27

Pada    3 Julai   yang  lalu,  keluarga   kami  telah   kehilangan   seseorang  yang sangat  bermakna  dalam  hidup  kami. Dan dia juga seseorang  yang saya  sangat sayang..

Hari itu,  saya  pergi  ke  sekolah  seperti   biasa.. Mas   cakap   dia  rasa  tak sedap   hati. Dia  cakap macam ada   sesuatu  yang  buruk  akan  berlaku.  Tapi   saya  pula  tak  rasa  apa-apa. Jadi,  bila  masa  pulang, dia tak rasa resah   lagi.

Bila  saya  masuk  rumah,   saya   rasa  macam  ada sesuatu  yang tak kena.

"Abah   sudah   bagi   tau?"

Bila  ummi   tanya   macam  tue, saya  rasa  ada sesuatu  yang tidak  kena. Dan saya  dapat  tahu dari ekspressi  ummi.

"Belum....."

"Adin  sudah  tiada..."

"........."

"Dia tiba-tiba   mengadu   pening   pastu  muntah-muntah. Bila sampai  di  hospital, subuh tadi dia koma. Tengah  hari tadi....."

Saya  tidak tahu  apa  reaksi mau  buat. Masa tue ummi pun menangis. Saya  tahu hal nie akan terjadi juga. Dia  sudah  lama menanggung  kesakitan. Allah lebih menyayangi dia. Dari Allah  kita datang, kepada  Allah  juga kita kembali.

Saya rasa saya  kuat  untuk menghadapinya.


Tapi bila kami sampai  di kampung  masa  tue.. Waktu tue  sudah hampir jam 1 pagi. Bila saya masuk ke  rumah. Saya  rasa saya  sudah tidak dapat  menahan  sebak. Macam hati  saya  berkecai masa tue. Ini lah kali pertama saya rasa sedih macam nie.

Arwah Adin masa kecil. (tengah)

Saya duduk di sebelah jenazah arwah. Saya cuba untuk kumpul kekuatan. Saya cuba untuk tidak menangis. Tapi akhirnya  saya menangis juga. Masa tue ummi  sempat tengok wajah arwah..

"Macam dia sedang tidur..."

Tapi   saya  tidak begitu tabah untuk melihat wajah arwah untuk kali terakhir. Bila saya mula kan bacaan Yaasin, saya masih tidak boleh berhenti menangis. Jadi bacaan Yaasin diselangi dengan sedu sedan.

Saya dapat merasakan  dia  pun ada disana.. Jadi bila sampai ayat  ke-40, saya  rasa semakin tenang. Bila habis bacaan  Yaasin, saya berdoa.. "Semoga Allah mencucuri rahmat  ke  atas  kamu..."

Senyumannya inspirasi kami...


Jam 2 pagi hari tue, baru saya dapat melelapkan mata. Masa hampir syuruk baru bangun. Nasib sempat solat Subuh..


Sepanjang hari saya cuba menyibukkan  diri  di  dapur. Semua  kerja kalau boleh saya nak  buat. Sampai  kesakitan di lutut  pun saya  boleh lupa. Walaupun saya berdiri beberapa  jam, kesakitan tue saya tak rasa.

Saya tetap tidak dapat gagahkan diri untuk tatap wajah arwah  sehingga lah arwah di bawah ke tempat  perkebumian. Masa solat Zohor, saya terhidu bau kapur barus yang kuat.

Semua orang  sebak. Hanya ada wajah yang sugul masa tue.

"Saya tidak akan menangis  lagi.."

Itu yang saya cakap..

Tapi bila ummi cerita tentang hal  sehari sebelum dia 'pergi'... Dia berbual dengan Ugou masa tue.

"Kenapa  lah si Boboy  tidak pulang. Saya rindu  betul dia. Kalau berjumpa kalau boleh saya mau peluk dia. Saya mau 'jalan' sudah nie..."

"Aizz...jangan lah cakap begitu. Mama  sayang kau.. Kami pun sayang kau.."

"Tapi apa boleh buat kalau sudah sakit begini?"

Saya menangis lagi bila dengar cerita tue..

Mereka adik beradik yang rapat. Ugou dan Adin adalah antara pesakit thalassemia. Jadi mereke selalu ke hospital bersama-sama. Walaupun Ugou, Adin  dan Boboy selalu bergaduh, tapi mereka  saling menyayangi antara  satu sama lain.  Pernah  satu hari tue, masa Boboy dan Adin  bergurau  mesra.

"Adin, kau tau   kah  yang si Naya cakap  ada jawatan kosong?"

"Apa tue?"

"Kira biji nangka..."

"....."

Masa tue saya ketawa terbahak-bahak dengar  lawak dorang. Arwah memang seorang yang ceria dan suka buat lawak. Dia ada banyak kawan-kawan sebab  dia baik dengan semua  orang.


Malam itu, bila terkenang pada dia... Saya menangis   sepuas hati saya. Nasib baik masa tue Mas berusaha menenangkan saya walaupun menggunakan  SMS   sahaja.


Baru  saya tahu,,, Kita tahu betapa sayangnya kita pada seseorang itu bila  seseorang itu sudah tidak ada lagi disamping kita untuk selama-lamanya.

Saya anggap arwah macam abang sendiri.. Saya dan Boboy seusia jadi dia jaga  kami berdua. Bila saya dan Boboy bergaduh, tidak kira siapa salah, dia selalu menyebelahi saya.

Dia suka memasak dan masakan memang sedap. Dia juga lah orang pertama yang puji masakan saya sedap dan suka makan masakan saya.

Ya Allah.. Bila ingat semua tue saya rasa sebak balik..

Bila ingat dia ketawa... Dia ketawa semahunya.. Cara ketawanya juga lucu.. Boleh berjangkit..
Bila dia masaak mee segera, mesti dia bagi saya rasa sikit.
Bila dia memasak, dan kalau masa tue saya ada di sana, dia mesti suruh saya rasa dulu.

Bila saya memasak, dia selalu cakap..

"Wah...~ Kalau  Nonong  yang masak, mesti sedap nie..."

Macam rasa tidak percaya dia sudah pergi selamanya. Ya Allah, beri lah kekuatan hati kepada kami semua...

Tapi ini semua ketentuan daripada Allah, jadi  kena lah redha. Yang saya mampu buat untuk dia cuma berdoa...





Al-Fatihah...!



0 What's Your Comment?